Krakow Music Center

Program

Cultural | Public

Location

Krakow

Status

Concept | 2020

Client

SARP | Competition

Project team KXM

Klaudia Gołaszewska

Marek Grodzicki

Kinga Grzybowska

Michał Hondo

Project team Lahdelma & Mahlamaki

Rainer Mahlamäki

Katri Rönkä

Jukka Savolainen

Nina Vehviläinen

Amir.H Teymourtash


acoustician

Henrik Möller

Awards

SARP Honorable Mention

KXM in cooperation with Lahdelma & Mahlamäki Architects received an honorable mention in Cracow Music Center Competition organised by SARP.

The idea of the new Music Center refers to the past and the symbolism of the place. The relic of the fort located on the plot was once a defensive element of the Krakow Fortress. Fort Muzyki is to be a new attractive place in Krakow, becoming a space filled with culture and art.

The competition jury acknowledges the Music Fortress proposal for its original vision. In addition, the merits of the competition proposal include the integration of different functions into a single building complex and the discreet and balanced architecture that is adapted to the landscape.

 

KCM Twierdza Muzyki 

Miasto
Lokalizacja Krakowskiego Centrum Muzyki zaplanowana jest na skraju Krakowskich Błoni – największej w Europie Miejskiej Łące. Takie usytuowanie zapewnia obiektowi wyjątkową ekspozycję od strony miasta i panoramiczny widok z wnętrza na przestrzenie zielone. Będzie to ostatni duży obiekt zamykający pierścień budynków monumentalnych zlokalizowanych wokół Parku. Propozycja nowego Krakowskiego Centrum Muzyki powinna odwoływać się do jego genius loci. Ikoniczny budynek będąc wizytówką miasta musi stać się jednocześnie miejscem otwartym i przyjaznym dla wszystkich jego mieszkańców. 

Idea
Idea nowego Centrum Muzyki nawiązuje do przeszłości i symboliki miejsca. Znajdujący się na terenie działki relikt fortu będącego niegdyś elementem obronnym Twierdzy Kraków. W dzisiejszych czasach o randze miasta nie stanowi już wysokość murów fortyfikacji, lecz poziom kultury i sztuki, a Kraków swoją bogatą ofertą przyciąga odwiedzających z całego świata. W sposób symboliczny postanowiliśmy “odtworzyć i otworzyć” fortyfikację nadając jej nowy współczesny wymiar. Twierdza Muzyki ma być nowym atrakcyjnym miejscem na kulturalnej mapie Krakowa stając się przestrzenią wypełnioną kulturą i sztuką. 

Bryła obiektu swoją formą odnosi się do fortyfikacji i zabudowań występujących w obszarze miasta. Zielone połacie dachów oraz skarpy wcinające się w budynek podkreślają jego geometrię i stanowią naturalne przedłużenie Krakowskich Błoni.

Teren Błoni otoczony jest wysoką ścianą skomponowaną z zabytkowych szpalerów drzew. Pomimo obowiązujących warunków zabudowy, do których dostosowano cały obiekt, zdecydowano się dodatkowo wyeksponować Centrum Muzyki poprzez koncepcje wieży widokowej będącą dominantą wskazującą położenie nowej sali koncertowej. Wzniesiona ponad korony drzew platforma widokowa zapewnia widok na panoramę Starego Miasta, Wawelu oraz Błoni. Ma za zadanie informować również o trwających wydarzeniach oraz przyciągać zainteresowanych przechodniów. 

Studium terenu
Budynek ukształtowano tak, aby stał się naturalnym przedłużeniem Krakowskich Błoni. Jego poszczególne elewacje skierowane zostały na osie widokowe z Kopcem Kościuszki, panoramą Starego Miasta oraz Parkiem Muzyki. Bryła obiektu otwiera się kompozycyjnie na węzły komunikacyjne oraz skrzyżowanie. W ten sposób parking nie stanie się dominującą formą na osi alei 3 Maja, a zostanie wkomponowany w Centrum Muzyki. Intrygujące otwarcie w bryle będzie zachęcać do eksplorowania jego wnętrza.

Zagospodarowanie terenu 
Szczególną uwagę poświęcono na zagospodarowanie całego obszaru działki. Sala koncertowa jest zbyt ważnym obiektem, aby fragmentarycznie podchodzić do projektowania terenu i wymaga kompleksowej koncepcji architektonicznej. Projekt KCM i parkingu podzielono na osobne etapy. Bryła parkingu ustawiona jest równolegle do nowo planowanej drogi. Dziedziniec koresponduje z garażem i obiektem KCM będąc ich komunikacyjnym łącznikiem. Gwarantuje wygodne połączenie parkingu z przedszkolem i salą koncertową. Przepływ ludzi przebiega naturalnie wokół fortu.

Funkcja i cyrkulacja
Dużą uwagę położono na odpowiednie zaplanowanie komunikacji wewnętrznej dla poszczególnych użytkowników budynku. Na parterze przewidziano osobne wejścia, dzięki czemu trasy poruszania się artystów i melomanów nie krzyżują się wzajemnie. Słuchacze kierowani są przez główne wejście do recepcji oraz szatni. Obsługa budynku oraz artyści korzystają z wejścia i recepcji zlokalizowanych bliżej strefy przedszkola. Dzięki temu bezpośrednio udają się do hallu artystów bez konieczności wchodzenia do strefy publicznej. 

Poniżej poziomu gruntu ukryto wszystkie pomieszczenia techniczne potrzebne do obsługi budynku. W ten sposób na parterze i antresoli najważniejsze funkcje obiektu mają dostęp do panoramicznego widoku na otaczającą zieleń.

Na kondygnacji -1 znajduje się hall dla artystów. Został on podzielony na część publiczną, w której znajdują się sale konferencyjne umożliwiające przeprowadzanie wywiadów, spotkania z fanami czy prelekcje oraz część prywatną. Hall dla artystów łączy się z foyer publiczności. Na samym dole przewidziano miejsce na restauracje.

Poziom parteru to najbardziej dostępna i otwartą przestrzeń z funkcjami publicznymi. Jest to najlepiej skomunikowana strefa, przygotowana do obsługi dużej ilości ludzi. Rozciągnięcie foyer na kondygnacjach umożliwia organizowanie różnych eventów w tym samym czasie. Przesuwne ściany umożliwiają dodatkowe wydzielenie przestrzeni według potrzeb. Całość została skomunikowana trzonem windowym i schodami wewnętrznymi. zapewniającymi odpowiedni dostęp dla wszystkich grup użytkowników.

Na antresoli powyżej poziomu terenu zlokalizowano sale prób. Zabieg ten pozwolił wyeksponować je na okoliczne przestrzenie zielone. Studio orkiestra i scena na sali koncertowej mają taki sam układ. Orkiestra może trenować na tym samym ustawieniu tuż obok sali. Wnętrza poszczególnych pomieszczeń technicznych, magazynów, części dla artystów oraz sali koncertowej skupione zostały blisko siebie. Z garderoby poprowadzono dodatkowe schody, aby artyści nie ryzykowali korzystaniem z wind przed samym występem. Krótkie dystanse umożliwiają szybkie i efektywne przemieszczanie. Budynek ma prosty plan a poszczególne jego powiązania funkcjonalne łącząc się ze sobą działając jak krwioobieg człowieka.

Foyer
Główne wejście do budynku jest multi-funkcjonalną przestrzenią reprezentacyjną. Użytkownik wchodząc do budynku przechodzi przez pomost pokonując przestrzeń wysoką w świetle na 19 metrów. Pozwala to na wzrokowe zapoznanie się z całym obiektem a kompleks staje się zrozumiały i czytelny. Otwarte antresole i transparentna fasada dają możliwość przejrzenia budynku na przestrzał co pomaga intuicyjnie poruszać się we wnętrzu. Duże, otwarte przestrzenie połączone są z mniejszymi i niższymi strefami funkcjonalnymi. Zabieg ten powoduje, że wnętrze nie przytłacza, daje poczucie intymności kiedy nie jest wypełnione tłumem słuchaczy i jest odpowiednio przestronne dla większych wydarzeń. Strefa wejściowa prowadzi do recepcji. Na wprost niej znajduje się przeszklenie kadrujące widok na Kopiec Kościuszki. Tuż obok przewidziano miejsce na mały bufet.

Sala koncertowa
Wnętrze sali koncertowej komponuje się z zewnętrzną, dynamiczną bryłą Krakowskiego Centrum Muzyki. Zaprojektowana w układzie typu shoebox z lekko podniesioną sceną ma 22 m szerokości i 41 m długości co jest odpowiednie dla tego typu przestrzeni. Aby dopasować obiekt do obowiązującego planu przestrzennego sala została obniżona 7 metrów poniżej poziomu terenu. Wysokość w jej świetle wynosi 18 metrów gwarantując 1000 miejsc siedzących. Nad Sceną znajdują się organy oraz balkon dla chóru przekształcający się w balkony dla widowni. Ich wypukły przekrój dodatkowo polepsza akustykę pomieszczenia. Na wysokości 15 metrów nad sceną znajduje się sufit akustyczny odbijający dźwięk w stronę widowni. Koncepcje zaprojektowano z myślą o niezbędnych detalach akustycznych na ścianach i suficie oraz materiałach i fakturze z jakich mają zostać wykonane. Przestrzeń może zostać zaaranżowana w miejsce o bardzo dobrej akustyce dla muzyki symfonicznej. Pozostałe sale w budynku zostały zaprojektowane w odpowiednich proporcjach, aby posiadały wzorową akustykę w zależności od pełnionej funkcji. 

Sustainability 
  W budynku wykorzystano szereg technologii wpływających na zmniejszenie zapotrzebowania energetycznego budynku. Nawiązując do plantów miejskich i przestrzeni Krakowa obiekt pokryto zielonym dachem ekstensywnym co wpłynie to na zmniejszenie temperatury na jego powierzchni. Woda zbierana z dachu będzie magazynowana i wykorzystywana do nawadniania roślinności i spłukiwaniu toalet. Dodatkowo użyta zostanie fasada ze zintegrowanym systemem żaluzji przeciwsłonecznych, zapobiegającym przegrzewaniu obiektu latem. Zagłębienie budynku w ziemi oraz niski poziom wód gruntowych umożliwi efektywniejsze wykorzystanie pompy ciepła. W budynku przewidziano również takie systemy jak rekuperacja oraz panele fotowoltaiczne. Zaprojektowane miejsce parkingowe dla rowerów zachęcą do aktywności fizycznej.